Svar: Søvn og mad - 5 måneder

27. juli 2017

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Jeanette

Tak for dit brev :)

Det er helt okay, at du nu er gået mere og mere over til flaske. Det er rigtig godt, at du har ammet din dreng de første 4 måneder, og han har haft stor glæde af din mælk, men det er også vigtigt, at det at være sammen ikke er fyldt med skrig og frustration, det har ingen af jer glæde af, og så er det langt at foretrække flasken :)

Det kan dog nogle gange give lidt bekymringer, fordi du jo ser, hvor meget (eller hvor lidt) din dreng rent faktisk drikker. Og det er naturligvis vigtigt, at du forsøger at sikre ham hans udregnede behov. Med den alder han har (5 måneder), så vil jeg sige, at han bør indtage ca 120 ml pr kg han vejer. Det betyder, at hvis han f.eks. vejer 6 kg, så vil hans døgnbehov være 720 ml, altså det du fortæller, at han lige nu drikker. Vejer han mere, vil hans døgnbehov være mere, men du skal også medtænke, at han nu drikker vand af kop samme med sin skemad, ligesom han måske stadig ammes hos dig en gang imellem og derfor får lidt ekstra den vej igennem...?

Og så skal du naturligvis holde øje med hans vandladninger og sikre dig, at han har gode våde bleer. Det vil være godt, hvis han har 6 tunge bleer i døgnet, og du skriver, at han har over 5 tunge bleer, så det lyder som om, at det passer fint :)

Han har en alder, hvor han godt kan interessere sig for mere end at spise. Det er mere spændende at kikke efter jer, smile, pludre osv. end det er at drikke af flasken, og han kan godt afvise flasken, fordi det er sjovere... Du skal naturligvis anerkende hans behov for underholdning og møde ham i dette, men det vil også være godt, hvis du kan hjælpe ham med at koble fra, når han skal spise, hjælpe ham med at koncentrere sig

Nogle gange kan det være en god idé at gå afsides med ham, lægge dig i dobbeltsengen og give ham flasken imens han ligger ved siden af dig i den. Andre gange er det bedre at putte ham i sengen eller i barnevognen og så tilbyde ham flaske, imens han ligger der. Det at ligge under kalechen i barnevognen kan nogle gange gøre, at han så bedre kan koble fra, overgive sig til søvnen og koncentrere sig om at spise og få ekstra mælk indenbords...

Det vil også være en god idé, hvis du nogle gange giver ham mælk af to omgange. Det vil sige, at du kan give ham flaske, derefter skifte ham og gøre ham klar til putning og så tilbyde ham flaske igen. På den måde kan du nogle gange sikre ham et lidt større indtag.

Det er rigtig fint, at I er begyndt med lidt ...

Annonce

... grød og det lyder som om, at han er glad for dette, og I har ramt det rigtige tidspunkt. I må gerne begynde at tilbyde ham lidt grøntsagsmos også, så han nu får to skemmåltidet - grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Det kan også være med til at fylde ham lidt ekstra op og skal komme ud over hans indtag af mælk. Det kan godt gøre, at han igen begynder at kunne sove lidt mere om natten. At han er begyndt at vågne og melde sig hyppigt kan godt være tegn på, at han er ved at være lidt mere sulten :) Det er dog ikke realistisk at han forvente 7-8 timers sammenhængende nattesøvn. Det vil være fint, hvis han kan sove 4 timer uden at få mælk...

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre

Kommer op, leger, hygger, pludrer osv.

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Kommer op, leger, hygger, pludrer...

Frokost 11.30: Tilbydes grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Leger, hygger, pludrer...

Flaske og puttes til middagslur, måske kl 13. Det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er og hvad tid den ligger.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Leger, hygger, pludrer...

Eftermiddag 17: Flaske og sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap.

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Leger, hygger, pludrer...

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Flaske

Midt nat: Flaske... de fleste børn vil begynde at kunne trappe ud af denne i 6 måneders alderen i takt med at antallet af skemåltider øges i løbet af dagen.

Jo mere rytme du kan hjælpe ham til i løbet af dagen, altså i forhold til spisetider, lege- og aktivitettider, og sovetider - jo mere vil hans nat ofte følge med og jo roligere nætter vil I få... :) Tiden vil således også hjælpe jer lidt, fordi han netop vil begynde at få mere skemad, som naturligt vil hjælpe til en rytme. Det vil være rigtig godt, at han tilbydes skemad, når han vågner sammen med vand af kop og tilbydes flaske, som en fast del af putteritualet. Det vil give plads i maven til bege dele og sikre, at han bliver tilstrækkeligt fyldt op, samtidig med at det vil hjælpe ham til at sove bedre lure igen.

Du må meget gerne gå en tur med ham i barnvognen, så du på den måde holder ham sovende. Det kan være en måde at vænne hans indre ur til en længere lur midt på dagen, så du på den måde også får påvirket ham til lidt mere rytme på sigt.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre